Tänkvärt #008

Här kommer ett smakprov ur boken "Varför växer gräset", där finns många kanon-anekdoter, jag har bara läst den första boken ( jag tror det finns tre), Jag har köpt den tre gånger men det har alltood slutat med att jag slagit in den och givit bort den till någon som behöver få lite "filosofi" och "fundering" i sig

"Tur eller skicklighet

Ett vanligt fenomen bland oss svenskar är att tolka allt som kräver skicklighet och mod till att personen hade tur som klarade det.

Under Ingemar Stenmarks storhetstid som utförsåkare var det många reportrar som följde honom runt i Europa. En gång skulle en reporter intervjua Ingemar efter det att Ingemar hade gjort en hel serie riktigt bra åk under en månads tid och som kronan på verket vunnit ett stort mästerskap. Reportern var alldeles vild av upphetsning och rusade fram till Ingemar för att gratulera.

- Vilket fantastiskt åk, härligt Ingemar. Nu har du verkligen haft turen på din sida, eller hur? skrek reportern i mikrofonen.

- Javisst har jag haft tur, och det konstiga är att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag, svarade Ingemar lugnt."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0