Lite kaffe-information

Vi diskuterade ju kaffe...en dag över lunch , se tidigare blogg, nu har det framkommit fakta om kaffe från Per som jag tycker är värt att nämna och här får han en plats i min blogg och så här skriver Per
- Jag måste rätta mig själv efter uttalandet om 17gr/kopp kaffe igår, jag adderade på 10g under en tillfällig E-nummerförgiftning

Här kommer en kemiskt beskrivning på glutamat, för att förstärka bilden av Pers förgiftning.(åsas anm)

När det gäller bryggkaffe är det ca 7-7,5gr/kopp (1,25dl) Med andra ord 60gr / liter, vilket motsvarar 7-8 matskedar. Självklart beroende på kaffesort smak osv. Vattnet ska som jag sa vara 96grader och ha kontakt med kaffet under ca 6min. För espresso är det även där 7gr/kopp men där är ju resultatet 3cl!! färdig dryck. Där har kaffe och vatten endast kontakt under 20-30 sekunder, men under 9bars tryck istället!
Tack för informationen.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0