Jobbat många timmar 08-10-14

Ja herregud idag har jag gjort så mycket på jobbet så jag måste nästan summera för mig själv och för den som vill läsa. Började 06:30, gött, tänkte jag, nu kan jag sluta 15:30 men ack vad jag bedrog mig. Jag stämplade alltså in i ottan

Det här kommer att låta som när Astrid Lindgren läser upp allt som var på julbordet som Emil dukade upp åt fattig-jonen
Nu kör vi
Jag bar runt 8 tunna klienter, hämtade möss och tangentbord åt dem. Skrev ner uttagen där de skulle kopplas in, diskuterade med en personal som kom tidigt om placeringen var OK för den tunna klienten. Tog bort tre gamla fultunna ( feta stationära Dell GX1a från 1997) som ingen vill använda...de kallas informationshöjande, för det är de enda de duger till, att surfa alltså. Bytte toner i ett arbetsrum, kollade en svart skärm, de sa att det var datorn som var död, men jag har jobbat i många år nu så, jag frågade om de kollat kablarna, nej, det hade de inte så efter att jag "juckat" lite på kablarna så drog skärmen igång. Beställde en Hplj3005, för att ersätta en hplj 4100 som något drev gått sönder på, skrivaren var från 2003 så det blev inte att lägga pengar på en reparation, utan nu blir det en ny. Undrar om det finns en Jetdirect 170x någonstans ( skrivar-nätverksskort), hittade en, hoppas den inte är trasig eller labil...varför ligger den där???Ja, jag är lite skeptisk till varför den inte används...jag konfigurerade den och den verkar vara OK. Gick på det dagliga morgonmötet kl 08:15, gick igenom om det var något på agendan, det var det inte...det brukar vara så, hör i en dimma när det diskuteras ishockey-resultat, vilka gjorde mål och vilka gjorde det inte, jag har hört de här meningarna så många år så att det börjar kännas som "Måndag hela vckan lång", jag längtade efter att telefonen skulle ringa och att det i andra änden var en man eller kvinna som skulle vara i nöd

Ja, det ringde , men det var inte kvinna utan en man....en switch var nere, tredje gången den här månaden, mnåste beställa en ny, än så länge så drar han igång och fungerar vid en omstart. När jag ändå var där så tog jag itu med en kanon som visade bilden lite korkat på en aktiveboard, jag hade förklarat att det kan gå att fixa med keystone-inställning. Jag gjorde lite inställningar och nu ser den bra ut...bilden alltså. Installerade en scanner på en dator, hjälpte en kvinna som inte kunde logga in, det fixar jag sa jag och det gjorde jag och alla var glada, Det ringde en användare som undrade om vi kunde fixa två bärbara ITIS-datorer, jag sa att de är för gamla, det är garanterat win98 på dem, så jag sa att jag inte vill förbarma mig över dem, Ja, men det är de enda två vi har förutom den nya. Då försökte jag att förklara att det är som att sminka lik, ja menar de kommer inte tat vara i någon verksamhet inom ett år. Jag förklarade också att rent statistiskt så ser det ut som om ni har tre datorer i ert arbetslag, men det är bara en som är duglig, jag gjorde en liknelse med en klädgarderderob, man har så jädra mycket kläder, men man använder bara 10 %, så egentligen så har man inga kläder, fast det ser så ut, så vårt samtal slutade lyckligt det med, hon gillade mitt tankesätt, hon skulle få vaktmästaren att ta dem till skroten eller använda dem som skrivmaskiner, men de skulle inte få ingå i "nätverksstaben" Mister Larsson ringde, "tungan" hade slitits bort på hans RJ45:a, kontakten som sitter i änden på nätverkskabeln, jag lovade att klämma dit en ny, jag råkar nämligen vara duktig på att klämma TP-kablar. Väl där börjar jag med mitt klämmande, under tiden underhåller Mister Larsson mig med ett engelskt program via webben, man kan göra vad som helst ...som ett litet "mini-fler-myror-är -fler-än-fyra-elefanter", han lät mig lyssna på imse vimse spindel på engelska och fick då för första gången se att i engelsk version så klättar inte spindeln på en tråd utan upp i ett stuprör och på engelska heter det water spout, tack för den upplysningen. Helpdesk ringde, någon fick inte kontakt med servern, jag skulle gärna kolla just bara den om det inte vore för att det hade ställts ut 26 nya tunnisar där , vill gärna veta att alla är utställda innan jag patchar in dem, sammanlagt kanske det är fem stycken som inte har koppling, men vilka, ja den informationen skulle mailas mig.Det ringde igen, denna gång från biblioteket, tonern var slut, tur, vi hade just beställt ett lass, just i bibblan så är det ganska stort tryck på den skrivaren, bytte toner....Sen tätt inpå så dök det upp en användare och undarade när vi kunde koppla in färgskrivaren till de tunna klienterna, det går inte i dagsläge sa jag, vi har redan knutit en svart-vit skrivare och det går bara att knyta en skrivare till en macadress ( i skrivarhanteringsvärlden i den tunna miljön så knyter man skrivaren till macadressen) och idagsläget så kan man bara ha en. Det var ju inte bra....nej sa jag men det kommer säkert att fungera om vi får tag i en konsult...nej nu måste jag gå på lunch.....ringde pojkvännen och drog på lunch 12:10, ska möta en kille 12.45 och en leverantör för att diskutera konfigurationer, det hinns nog, det är ju 25 minuter kvar. Vi åt diskuterade lite ditt och datt, klockan närmade sig 12:40, det var dags att dra. Träffade användaren som jag stämt möte med, har gjort ett intern nätverk med 4 datorer som kör mot en stor robotfräs som kostade över en miljon i inköp, två datorer har varit kopplade mot det riktiga nätverket, vilket möjliggör surfning och det har ju missbrukats, så nu är det slut på sötbrödsdagarna, no more surf only work.....det är bra. Vi måste spärra användandet av cd-spelare, de små glinen har redan börjat lägga in skivor med spel Måste hinna till leverantören som jag stämt möte med 12:15, jag ska visa hur man konfigurerar de nya enheterna, de ska göra det själva sedan, jag ska mentorera lite. Hans kommer och undrar om nätverksuttagen hinner bli klara till nästa vecka, du sa jag, vi är sex personer inblandade i den här dator-utställnings-projektet, så jag har ingen aning, jag bad honom ringa "second-line-datorbeställare", han vet nog och vet inte han så vet first-line-dator-beställaren Mister Larsson det....tror jag En användare ringer , hennes tunna klient har låst sig, tryck på F8-tangenten och avsluta sessionen, hon gjorde det..allt var frid och fröjd...igen. Det ringde en till kvinna,som jag gillar jättemycket, hon beskrev att skriv ut i Arkiv-menyn var borta, jag bad henne att gå in i verktyg och anpassa och välja där vad som ska synas, det fungerade inte, kollar på det imorgon...det brinner ju inte direkt, hon kunde skriva ut med hjälp att ctrl+P eller så kunde hon klicka på skrvarikonen...det var OK att vara utan skrivar-valet i Arkiv. Sen kom det ytterligare ett två dagars gammalt problem vad det gällde en ny dator, det fungerar inte att ta ut rapporter i skola24, ett webifierat program för att föra in från/närvaro på elever, det verkar vara en explorer7 version som inte fattar att den ska öppna adobe för att visa rapporten, alla andra webbrosar fattar det, har testat med firefox, googles chrome och ie8 beta och ie6,,men ie7 + min version med massa siffror fungerar inte, mailade supporten på skola24, fick svar direkt att deras tekniker inte varit med om detta, hade tagit en massa printscreens och klistrat in i en wordfil och skickat till henne, hon tyckte jag skulle uppdatera ie7, hon hade 7.0.0.12.02222 sp2, jag hade 7.0.0.12.02220, sådan versionsskillnad är det inte. Jag ska sova på saken....kanske klarnar det i hjärnan och en lösning dyker upp. Åkte iväg, på vägen så hämtade jag upp en dator på en expedition som skulle lämnas in för reparation...jag åkte in till vår lokale datorleverantör,lämnad ein den och fick 5 advanced mousetrappers i min famn, hade beställt dem för en vecka sedan, världens bästa ergonomiska "möss",lite dyra kanske, ca 2000 st. Småpratade lite om, kollade klockan, fasiken 16:30, måste dra. Åkte för att arbeta vidare, hade ingen lust att åka hem, det har flutit på bra idag, vill inte störa flytet....kopplade in datorer i en sal, tog en switch från en mindre behövande...måste börja tidigare imorgon igen för att ersätta "lånet", tömde 11 datorer på profiler, hårddisken var smetfull. Mailade under tiden lite inforamtion till de människor som varit inblandade i min "flytets dag". Döpte om lite tunna klienter sonm nu står på nya geografiska platser, kollade om genline blivit installerat på servern, det had det inte, tömde papperskorgarna på de 11 datoerna och stängde av dem, ring ring, nu ringer vår lokale elektriker, han var kom för att kolla om det var möjligt att få kommunikation till ett nytt ställe, det finns ingen dokumentation så det blir alltid lite av en gissningstävling, vilka uttag som går var... det gäller mest kopplingspunkterna, vi hittade ett kryptiskt reserv-uttag.. testade om det satt på rätt nät efter inkoppling...och det var rätt, flytet har inte övergivit mig än.....Kopplade in de nya tunna klienterna, skrev informationslappar, glömde ljudkablar...får återkomma med dem. Jag fick så mycket gjort men detta är fortfarande kvar att lösa
CD-skiva som unte fungerar på en bärbar dator, minnesproblem
skrivarproblem, stationär dator, hplj2015 med usb-kabel. När man ska skriva ut får alla ordbehandlingsprogeram spelet, notepad, word writer u name it.
Glömde bort vad ipadressen som tillhörde en tunn klient, detta behöver jag för att kunna knyta rätt tunn klinet till rätt skrivare
Hämta en 8-portars switch och byta den mot 4:an som står där idag, så att det går att sätta in en nätverksskrivare till de fyra i det interna nätverket
Beställa två tunna klienter

Höra med Hans om vi vet något mer om trådlösa förbindelser som inte fungerar ändamålsenligt, vi har satt elektriker på jobbet för att mäta kablaget, jag måste i min tur informera läget
Be mister Larsson gör aen lathund på små tips som kan vara bra att ha inför användandet av tunna klienter
Sätta in de fem "advance mousetrappers" som jag såg alldeles försent i baksätet på tjänstebilen när jag skulle åka hem...vid halvåtta,
nej vi avslutar med en bra reklamslogan från förr, vilket årtal kan detta vara??

När jag kom hem så tog jag en kycklingfilé som stektes igår, hyvlade massor av vitkål i en kastrull, hällde över lite matolja, lite vatten lite balsamvinäger lite salt och lite sirap...hettade upp kålen och serverade kålen varm till kycklingfilén. Nu ska jag gå in på bilddagboken för att se hur min söta dotter ser ut efter att ha färgat sitt blonda hår brunt....jag bad henne tidigare idag att lägga ut en bild så jag får se resultatet, en snäll klasskompis har hjälpt henne. Nu får vi se om jag åker hem till Jan eller om jag blir kvar här i hemmets lugna vrå

Kommentarer
Postat av: jossan

men åsa, tror du man orkar läsa ALLT det där? :O

2008-10-15 @ 21:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0