100 egentliga ganska oviktiga "know-hows" att ha med sig livet #8

Äggkokning - om du vet att dina ägg ska koka 4,5 minuter, så sätt dig vid din spis nästa gång och ta tiden på vad lång tid det tar för plattan att komma från "noll" till kokpunkt, plussa på den siffran till hur länge du vet att dina ägg ska koka. T ex tar det din platta 5,5 minuter att kokka upp så tar du den siffran plus den siffran som däggen ska kokam i detta fall blir det 10 minuter, då kan du tjäna tid på att dra på den högsta på din platta ( i mitt fall 6 ), sätta en timer på 10 minuter och sen gå och ta en morgondusch eller vad du nu ska göra, när det ringer i timern så är det bara att skälja äggen i kallt vatten. Detta mycket användbara tips ( för mig) kommer från Stig-Åke och Inga-maj
Nu behöver jag aldrig passa att vattnet kokat upp...har säkert tjänat massa timmar på detta, jag vill tillägga att jag kokar ägg minst varannan dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0